Naviexpert

NaviExpert

Pobierz i testuj za darmo!

Pobierz Pobierz

25.04.2017

Okulary do jazdy samochodem – jakie wybrać?

Podróżowanie autem bywa męczące dla wzroku, tym bardziej u kierowców noszących na co dzień okulary korekcyjne. Szczególnie w trakcie lata, kiedy ostre promienie słoneczne mogą powodować tymczasowe oślepienie, warto pomyśleć o ochronie oczu. Radzimy, jak dobrać okulary, by jazda samochodem była komfortowa w każdych warunkach.

 

Badanie okulistyczne jest obowiązkowe dla wszystkich, którzy chcą uzyskać prawo jazdy. Najczęściej odbywa się ono w szkole jazdy na początku kursu przygotowującego do egzaminu, ale można je wykonać także u każdego okulisty posiadającego uprawnienia do wydawania orzeczeń lekarskich respektowanych przez WORD i Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego. W przypadku stwierdzenia wady wzroku, w zależności od jej rodzaju, lekarz wyznacza czasową ważność prawa jazdy (od roku do 15 lat) oraz zaznacza adnotację do wpisania jednego z kodów ograniczenia w polu nr 12 na odwrocie dokumentu uprawniającego do kierowania pojazdem. Pierwsza grupa kodów dotyczy wzroku:

  • 01.01 – okulary,
  • 01.02 – soczewki kontaktowe,
  • 01.03 – szkła ochronne,
  • 01.04 – szkło matowe,
  • 01.05 – przepaska na oko,
  • 01.06 – okulary lub szkła kontaktowe

Niestety, wielu kierowców posiadających w prawie jazdy kod 01.01 nie może korzystać z soczewek. W trakcie kontroli policji na nic zda się tłumaczenie, że jadąc bez okularów mamy założone szkła kontaktowe. Za takie wykroczenie przewidziany jest mandat w wysokości nawet do 500 zł! Jedynym rozwiązaniem pozostaje wymiana prawa jazdy, co zawsze wiąże się z dodatkowymi kosztami oraz poproszenie okulisty o wpisanie kodu 01.06, pozwalającego na jazdę zarówno w okularach korekcyjnych, jak i w soczewkach kontaktowych.

Okulary na co dzień

Źródło: expertoptyk

Większości kierowców z wadą wzroku wydaje się, że do samochodu wystarczą im okulary, które noszą na co dzień. To prawda, ale dla polepszenia komfortu jazdy warto dobrać szkła z powłoką antyrefleksyjną (zarówno w okularach korekcyjnych, jak i przeciwsłonecznych) likwidującą odblaski i poprawiającą kontrast widzenia. Same szkła to jednak nie wszystko. Ważny jest także odpowiedni dobór oprawek, które powinny zapewnić jak największe pole widzenia. Dlatego nie warto sięgać po oprawki z szerokimi zausznikami, które ograniczają widzenie „kątem oka”, tak ważne dla dobrej orientacji na drodze.

Okulary przeciwsłoneczne

Źródło: eokulary

Osoby z wadą wzroku nie muszą rezygnować z korzystania z okularów przeciwsłonecznych. Dziś w niemal każdym salonie optycznym znajdziemy przyciemniane szkła zarówno dla krótko, jak i dalekowidzów.

 

W tym przypadku dobór oprawek powinien odbywać się na podstawie tych samych kryteriów, jak w przypadku okularów do użytku codziennego. Inaczej jest ze szkłami. Okulary przeciwsłoneczne najlepiej wybrać u optyka, który dobierze odpowiednie soczewki z filtrami UV chroniącymi przed nadmiernym oświetleniem oraz z filtrem polaryzacyjnym niwelującym odbicia światła od płaskich powierzchni, takich jak mokry asfalt czy deska rozdzielcza w samochodzie. Ważny jest również kolor szkieł. Zbyt ciemne zniekształcają kolory, co może doprowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Najlepszym rozwiązaniem są szkła o około 70-85% zaciemnienia w kolorze brązowym, szarym lub czarnym. Wiernie oddają naturalne barwy i bardzo dobrze sprawdzają się w jeździe za dnia przy dużym nasłonecznieniu.

 

Jeśli nie chcemy nosić dwóch par okularów przy sobie, dobrym rozwiązaniem będą fotochromy. To specjalne szkła, które automatycznie zaciemniają się przy dużym natężeniu promieni UV, a w słabiej oświetlonych miejscach są bezbarwne. Niestety, w trakcie jazdy autem nie wszystkie tego typu soczewki mogą działać poprawnie, bowiem w większości samochodów przednia szyba wyposażona jest w filtr UV. Związki fotochromowe w szkłach tylko w niewielkim stopniu reagują na światło z zakresu widzialnego, dlatego ich zabarwienie może być zbyt małe przy silnym nasłonecznieniu.

Okulary do jazdy nocą

Źródło: imaged

Do nocnej jazdy najlepszym rozwiązaniem będą okulary z żółtymi lub pomarańczowymi szkłami. Blokują one docieranie do oka krótkich fal świetlnych (niebieskich, fioletowych i zielonych) ulegających rozproszeniu na drobinkach wody w powietrzu przy słabym świetle, pozwalając jednocześnie na przepuszczenie promieni żółtych, pomarańczowych i czerwonych. Dzięki temu mijane na drodze obiekty są jaśniejsze. Okulary z takim zabarwieniem szkieł bardzo dobrze sprawdzają się także podczas dużego zachmurzenia oraz opadów deszczu.

 

 

Bez względu na to, z jakich okularów lub soczewek kontaktowych osoby z wadą wzroku korzystają w trakcie jazdy, mają obowiązek zakładać je zawsze, kiedy tylko wsiadają za kółko. Wzrok to jeden z głównych zmysłów wykorzystywanych podczas prowadzenia pojazdów. Nie narażajmy zatem samych siebie oraz innych uczestników ruchu drogowego na niebezpieczeństwo.


Podobne wpisy

29.03.2024 | Aktualności drogowe

Wielkanocne podróże. Wiemy jak wyglądały...

30.01.2024 | Nawigacja NaviExpert

Podsumowanie 2023 roku w NaviExpert

21.12.2023 | Aktualności drogowe

„Driving home for Christmas”?...

01.12.2023 | Aktualności drogowe

Odcinkowy pomiar prędkości [LISTA miejsc]

25.11.2023 | Aktualności drogowe

Kierowcy pod czujnym okiem kamery [LISTA...

27.10.2023 | Aktualności drogowe

1 listopada na polskich drogach